Frisörska

Jag ska ju i höst förvekliga min dröm- att bli frisörska. Jag kan nu meddela att jag betalat in 15 000 kronor i anmälningsavgift och senast den 30 juni ska resterande 95 000 kronor betalas in, min grundutbildning på 6 månader  totalt kostar 110 000 kronor. Sen ska jag ut på en salong och vara trainee i 2 ½ år. Sammanlagt kommer jag att utbilda mig i 3 år. Sen efter 3 år ska jag tillbaka till skolan och träna inför gesällprovet som ska ge mig ett gesällbrev!
Det är inte klokt vad jag längtar! Har tagit mig en tid att hitta en privat frisörskola som inte kostar 200 000 och som samtidigt är godkänd av frisörföretagarna- vilket i princip är A och O.

Känns ju rätt saftigt att ta ett stort lån när man ska fylla 20 år, för det är inte bara 110 000 kronor jag lånat, utan jag måste låna till hyra och mat dessutom, för jag får inget studielån så som CSN. Jag vet ju att i slutändan lånar man ungefär ett lika stort belopp som om man läser på Universitet och går ett program, men det blir inte så självklart att det är så mycket pengar när man får 7000 kr i månaden, dessutom måste man ju inte börja betala tillbaka förrän man är klar. Dock har jag fixat nu så att på det ena lånet behöver jag inte börja amortera förrän om ett år och på det andra lånet börjar jag amortera i april 2009, och då har jag satt 1000 kronor, men om det blir för mycket får jag ändra till ett mindre belopp så jag har fått ett bra avtal ändå. Jag kommer ju tjäna en hyffsad summa första terminen som trainee och sen kommer det stegvis öka, så när jag kommer in på andra och tredje terminen kommer jag tjäna bra, plus provision också på behandlingarna jag gör!

Vad gör ni? Vad är er dröm och hur har ni ordnat era lån?
Skulle vara intressant att veta hur ni andra finansierar era lån och drömmar :)


Puss!/Märta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0